Følg meg på sosiale medier

Mental teknikk som gir mindre stress i vanskelige tider

Stress og bekymringer. Dårlig nattesøvn og indre uro. Det gjør deg sliten og frustrert. Heldigvis finnes det teknikker du kan bruke for å skape ro og overskudd. I dette innlegget lærer du en av de aller beste!  


Krig, corona og klimakrise. "Går verden til helvete?"

Rekordhøye strømpriser, dyrere mat og høyere rente. "Tenk om du ikke har nok penger!?"

Altfor mye på jobben og så ble barna syke. "Hvordan skal dette gå?"

Hodet er fullt av bekymringer. Du er stressa og urolig. Det gjør deg sliten.

Hjernen vår er ekspert på bekymringstanker! Det er en urgammel mekanisme som hjalp våre forfedre å overleve. Bekymring er hjernen som forsøker å beskytte deg mot problemer i fremtiden. 

Noen ganger er det nyttig å bekymre seg, fordi du kan forberede deg. Men mye av det som skaper bekymring i en moderne verden, er jo ting du ikke får gjort noe med.

Det hjelper ingen at du ligger våken om natta og tenker på alt som kan gå galt. 

Derfor vil jeg fortelle deg hvordan du fjerner bekymringstankene. Så det blir stille i hodet. For det handler vel bare om å "la være å tenke på det"? Eller "tenke mer positivt"?

Nei, dessverre.

Du kan ikke fjerne eller kontrollere tankene dine. De kommer av seg selv. Hvis du forsøker å bli kvitt dem, blir de bare sterkere. Og så gir du deg selv et ekstra problem; ikke bare er du stressa og bekymret; du blir i tillegg frustrert fordi du ikke klarer å få bort de plagsomme tankene. 

Det du kan gjøre, er å forholde deg konstruktivt til tankene. 

Du trenger ikke gi dem masse oppmerksomhet. Du trenger ikke "holde på med dem" hele tiden. Du kan bekymre deg i 30 sekunder i stedet for 10 minutter.  

Jeg har lyst til å lære deg en sabla bra teknikk. Den heter "Kaste anker" og er utviklet av en av verdens fremste psykologer; Russ Harris. Både jeg og mange klienter har stor nytte av den.


Teknikken "Kaste anker"

Teknikken består av tre steg.

I starten anbefaler jeg at du gjør dem i rekkefølge. Når du blir dreven, kan du hoppe litt frem og tilbake. 

1. Legg merke til stressende tanker

For å forholde deg til bekymringstankene, må du oppdage at de er der.

Kanskje dukker de opp når du ligger i senga og ikke får sove?
Når du kjenner uro eller nervøsitet?
Eller når du tenker på noe som kan gå galt? 

2. Sett ord på tankene 

"Der er bekymringstankene"

"Jeg legger merke til stresstanker"

"Nå spiller bekymringskanalen"

Når du setter ord på tankene, får du distanse til dem. De mister litt av kraften. Du ser at det "bare er tanker".

Jeg liker særlig den siste, der tankene "spiller på en radio"

Se for deg en fysisk radio som står på. Du kan høre på den eller la den spille i bakgrunnen. På samme måte er det med "bekymringskanalen" inne i hodet. Selv om du ikke kan skru den av, kan du velge hvor mye du hører på den. 

3. Fokusere på det som skjer her og nå

Når du vender fokus bort fra stressende tanker, må du fokusere på noe annet i stedet. 

Styr oppmerksomheten mot det som skjer her og nå. 

Her og nå er du sjelden i fare (med mindre du blir forfulgt av et vilt dyr).
Her og nå er det trygt. 
Her og nå er det ikke stress. 

Forsøk å ta kontakt med kroppen. Den er alltid her og nå.

  • Kjenn kontakten med underlaget. 
  • Rull litt på skuldrene.
  • Press hendene mot hverandre. 
  • Trekk pusten et par ganger. 

Engasjere deg i verden og det du holder på med.

  • Hva ser du rundt deg?
  • Hvilke lyder hører du?
  • Hvis du er sammen med noen, hva gjør de?
  • Hvis du holder på med en aktivitet, kan du fokusere på den? 

I det du er tilstede her og nå, forsvinner stresstankene i bakgrunnen. Du reiser fra en fremtid full av mulige problemer, til en nåtid der du er trygg. 

Kanskje blir bekymringstankene borte en stund. 
Så kommer de tilbake igjen.   
Da gjentar du det samme.

Når du er til stede her og nå, får du samtidig mer ut av livet. Du får med deg øyeblikkene og gledene du går glipp av hvis du "forsvinner i hodet". Mindfulness kalles det ofte.  


Lydspor!

Jeg vil gjerne gjøre det enklere for deg å ta i bruk teknikken.

Derfor har jeg spilt inn et lydspor som guider deg gjennom den. KLIKK HER FOR Å HØRE PÅ DET


Likte du innlegget?

Jeg håper innlegget var nyttig! Og at du tester teknikken. Som alt annet fungerer den bare hvis du tar den i bruk. Regn med at du må øve noen ganger før den sitter; sånn er det med alt som er nytt. 

Å lære teknikker for å forholde deg til trøblete tanker er utrolig verdifullt. Det kan hjelpe deg å redusere stress. Men også å gjennomføre endringer og skape vaner som gir deg et godt liv. En av de vanligste grunnene til at vi mislykkes med det, er jo at vi blir stoppet av begrensende tanker (eller dårlige unnskyldninger, som noen kaller det).

Gratis VIDEOER med vaneteknikker!

Lær hvordan du både kommer i gang med bedre vaner OG fortsetter med dem til du får gode og varige resultater!

Vis meg videoene

Få med deg nye innlegg!

Skriv navn og e-post, så får du beskjed om nye innlegg.