5 smarte steg til gode HVERDAGSRUTINER

Med faste rutiner er det enklere å gjennomføre det du ønsker. Du slipper å vurdere så mye frem og tilbake. Slipper å diskutere med deg selv. Og du kan bruke mindre tid på planlegging, fordi hjernen din allerede vet hva som skal skje. 

I dette innlegget får du noen spørsmål som hjelper deg å skape hverdagsrutiner som er gode for DEG. Teksten er hentet fra en oppgave i Vaneklubben.

Du kan lage rutiner for hele dagen eller deler av dagen. Og for ulike områder av livet; som måltider, søvn, turer og trening. 

Det er særlig nyttig å ha rutiner for overgangssituasjoner, fordi de "setter tonen" for neste del av dagen.

Hva du gjør om morgenen, når du starter arbeidsdagen, når du kommer hjem fra jobb eller rett etter middag, har stor betydning for hvordan resten av dagen blir. 

Se på overgangsrutinene som "sporvekslere" eller veiskiller. 

La oss ta morgenen som et eksempel. 

Når klokka ringer, kan du stå opp med en gang.

Du får tid til en god start på dagen; enten det betyr en sunn frokost, en rolig kaffekopp, noen yogaøvelser, en tur i frisk luft, meditasjon eller 10 minutter til å planlegge dagen. 

Med gode morgenrutiner starter du dagen med å innkassere en seier og gjøre noe bra for deg selv. Det har stor betydning for hvordan resten av dagen blir!

Når klokka ringer, kan du også trykke på slumreknappen.

Det er fristende fordi det er så deilig under dyna. Og du er så trøtt...Hjernen din overbeviser deg om at det er greit å sove litt lenger....eller at du trenger litt mer søvn...akkurat i dag (hjernen vår er ekspert på å få oss til å gjøre det som er enkelt og komfortabelt...). 

Hver gang du tenker at du bør stå opp, men ender med å slumre, trener du på å utsette. Du starter dagen med å mislykkes. Det blir tidsnød, stress og nederlagsfølelse. Dagen starter på en helt annen kurs. 

Steg 1: Beskriv hva du vil gjøre - innholdet i de faste rutinene

Rutiner handler om noe du gjør på samme tid og sted hver gang. 

Start med å beskrive hvilke rutiner du ønsker å få på plass.

Hva er egentlig gode rutiner for deg? 

Handler det om hva du gjør om morgenen eller om kvelden?

Vil du ha faste rutiner for når du spiser måltider eller går tur? Faste tidspunkter for trening?

Steg 2: Lag en TYDELIG plan

Lag rutinene så tydelige at du kan se for deg en film som viser at du følger dem. Det gjør deg ekstra fokusert! Og så blir det lettere å oppdage når du lykkes, slik at du får den herlige mestringsfølelsen!

Det hjelper også at du skriver ned hva du vil gjøre. Da blir det mer forpliktende. 

Skriv rutinene i avtaleboka eller kalenderen. Lag en enkel krysseliste. Eller bruk et skjema av typen under (hentet fra Vanekubben)

Steg 3: Prioritering - hvilke rutiner er viktige nå?

Det er en vanlig feil å gjøre for mange endringer av gangen. Da blir terskelen for å starte høy, og vi ender med å utsette til det passer bedre. Eller vi mister motivasjonen når vi mislykkes med urealistiske endringer.

Bestem deg for 1-3 rutiner å fokusere på først. Start med en del av dagen eller ett område av livet (enten søvn, kosthold, aktivitet, fritid eller jobb)

Når rutinene begynner å gå av seg selv, kan du ta tak i flere nye rutiner. 

Steg 4: Skap motivasjon

Når du skal få på plass NYE rutiner, og gjøre noe annet enn før, krever det innsats. Derfor må du vite HVORFOR det er verdifullt for deg med gode rutiner.

Se for deg en dag du følger de gode rutinene og en dag du ikke gjør det. Hva er egentlig forskjellen? På hvilken måte blir dagen din bedre med gode rutiner?

Hvilke fordeler oppnår du? Eller hvilke problemer unngår du?

Hvilke resultater kan det gi deg på sikt, hvis rutinene blir en del av livsstilen?

Steg 5: Vær forberedt på hindringer

Du vet hva som er gode rutiner for deg.
Du vet hvorfor det er viktig for deg med gode rutiner.

Likevel har du ikke fått de på plass enda. 

Det er åpenbart noe som hindrer deg. 

Glemmer du hva du skal gjøre?

Forteller hjernen deg at du kan droppe å følge rutinene akkurat i dag? (det er hjernen vår ekspert på...!).

Har du prøvd så mange ganger før, uten å få det til, at det ikke er noe poeng å prøve igjen? (vi har alle en slik indre kritiker som får oss til å gi opp, men du kan lære deg teknikker for å unngå at det stopper deg...!)

Når du vet hva som kommer i veien, kan du jobbe med å finne gode løsninger.

Du kan gjøre det enklere for deg selv, for eksempel ved å gjøre ting klart på forhånd eller fjerne fristelser og distraksjoner (f.eks mobilen...). Og du kan lære deg mentale teknikker for å gjennomføre det som er viktig for deg (følge rutinene!), selv om du er trøtt og sliten eller hjernen din forsøker å lure deg til å gjøre noe annet i stedet. 

Noe av det mest effektive for å gjennomføre endringer du så langt ikke har fått til på egenhånd, er å få støtte fra andre. Det kan være et fellesskap (som i Vaneklubben) eller et samarbeid med en profesjonell (les om individuell vanecoaching her!). 

Jeg håper disse tipsene var nyttige for deg!

Hvis det er noe du lurer på eller du kunne tenke deg litt hjelp, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Send meg en mail eller book en gratis informasjonssamtale!

Få profesjonell hjelp til å skape bedre vaner! 

Sjekk ut personlig vanecoaching

Få med deg nye innlegg!

Skriv navn og e-post, så får du beskjed om nye innlegg.