Følg meg på sosiale medier

Spiser du når du er sliten, stressa, nedfor eller kjeder deg?

Følelsesspising er svært vanlig, men kan hindre deg i å nå målene dine. I dette innlegget lærer du FIRE STEG for å endre denne vanen. 


Du er dritsliten etter jobb.
Plutselig har du spist 3 kjeks som lå i skapet.
Det var jo IKKE planen i dag.

Du jobber konsentrert på PC`en. Med en skikkelig krevende oppgave.
Med ett står du foran kjøleskapet og ser etter noe digg å spise.
Selv om du ikke er sulten. 

Det er kveld. Du sitter på sofaen. Det har vært en tøff dag. 
Du har inmari lyst på potegull, sjokolade eller et par glass vin. 


Har du opplevd noe av dette?

Hender det at du gjør ting som ikke er bra for deg, helt automatisk?

Det betyr at du er et menneske!

Og vi mennesker reagerer ofte automatisk på følelser. Ofte gjøre vi noe som tar oss ut av følelsene, særlig hvis de er litt ubehagelige. 

  • Når du er sliten, får du lyst på noe spise. Det gir en distraksjon fra slitenheten.
  • Når du kjeder deg, går du mot kjøleskapet. Det gir en kjærkommen pause.
  • Når du er nedfor, får du lyst på på noe godt. Det gir umiddelbart velvære. 

Det trenger ikke være et problem at du spiser som en reaksjon på følelser. 
Med mindre det tar deg lengre unna livet du ønsker deg. 

Følelsesspising kan gjøre at du spiser for mye til å ha en vekt du trives med eller god helse.
Kanskje blir du også skuffet og oppgitt etterpå.
Du føler deg verre. Ikke bedre. 


4 steg til å endre følelsesspising

Heldigvis er det mulig å endre hva du gjør når du opplever ulike følelser. 

En mulighet kunne vært å fjerne alle vanskelige følelser fra livet ditt. Men det er selvfølgelig ikke mulig.
Så lenge du er et levende menneske vil du av og til føle deg sliten, stressa, utrolig, nedfor og frustrert. 

Men du trenger ikke reagere automatisk på følelsene. I stedet kan du stoppe opp og ta valg.

Her får du fire steg som fungerer for mange av mine klienter.

1. Hva pleier å skje?

All vellykket endring starter med innsikt og bevisstgjøring.

  • Hva pleier å skje når du er sliten, stressa, urolig eller nedfor?
  • Hva får du lyst til når du opplever disse følelsene?
  • Når du spiser noe du vil unngå, kan det være en følelse som ligger bak? Hvilken kan det være?
  • Når og hvor er dette en utfordring? På jobben? Om kvelden? I helgen?

2. Hva trenger du egentlig?

Følelser er informasjon. De forteller deg ofte noe om hva du trenger. 

  • Hva kan det være du trenger når du er sliten, nedfor, ensom eller bekymret?
  • Hva kan du gjøre for å gi deg selv det du trenger når følelsene kommer?

Hvis du er sliten, kan det være å ta en pause. Eller gjøre noe som gir deg energi. 
Hvis du er nedfor, kan det være å snakke trøstende til deg selv.
Hvis du er ensom, kan det være å ta kontakt med noen.
Hvis du kjeder deg, kan det være å finne på noe. 

Når jeg spør klienter om dette, kommer de ofte med gode forslag!

Bare pass på at du finner noe som er praktisk gjennomførbart.

Det er for eksempel bra å gå en tur når du føler deg sliten eller nedstemt. Men det er neppe praktisk å gå ut døra hver gang du opplever de følelsene.

Du kan alltid velge hva du bevisst sier til deg selv (for eksempel noe trøstende eller oppmuntrende) og hva du gir oppmerksomhet (du kan øve på å flytte oppmerksomheten fra det som skjer i hodet og mot det som skjer rundt deg). Disse strategiene kan du bruke dem når som helst og hvor som helst. 

Mange av mine klienter har nytte av teknikkene "Kaste anker" og "Støttende pause" når de opplever vanskelige følelser. Disse vil jeg dele med deg i et eget innlegg. 

Hva med å spise noe sunt?

Mange ernæringseksperter anbefaler å spise noe sunt hvis du får lyst på et eller annet.

"Ta en gulrot, et knekkebrød eller litt mørk sjokolade!"

Jeg er ikke så fan av den strategien. Det kan nemlig gjøre at du opprettholder koblingen mellom en følelse og det å putte noe i munnen. Og du ivaretar ikke ditt følelsesmessige behov. Selv om det du spiser er ikke noe problem for kroppen (det er jo sunt), kan det fungere dårlig både psykologisk og vanemessig. Det er jo ikke en gulrot du egentlig trenger når du er sliten, urolig eller lei deg!

3. Oppdage - sette ord på - velge

Praktisk øving er det viktigste når du skal gjøre endringer. Du må trene på å handle annerledes enn du pleier. 

Forsøk å stoppe opp når du har lyst til å spise noe. Se om du kan undersøke hva du føler. Hva du kjenner i kroppen. Sett ord på det for deg selv. 

  1. Hva gir meg lyst på noe å spise nå? Hva kjenner eller føler jeg?
  2. Hva er det egentlig jeg trenger når jeg har det på denne måten?

I det du stopper opp og blir oppmerksom, kan du ta et valg i stedet for å reagere automatisk. Du gjør en endring, denne ene gangen. Det har verdi!

4. Repetere

For å skape nye vaner, må du repetere. 

Hver gang du gir deg selv det du trenger, blir du bedre på det. Du lager nye vanespor i hjernen. Over tid går det gradvis lettere. 

Samtidig bør du forvente at det å forholde seg til vanskelige følelser er et langvarig "prosjekt". Du vil i perioder falle tilbake i gamle mønstre. Du vil noen ganger gjøre ting du vet ikke er bra for deg. Så snart du blir oppmerksom på det, kan du velge å øve videre på å gi deg selv det du trenger. 

Hvordan du forholder deg til vanskelige følelser har stor betydning for hvordan livet ditt blir. Både i dag og i fremtiden. Jeg ser at mange har stor nytte av å trene på dette. Dessverre har de færreste av oss lært det som barn. 

Håper du likte innlegget! Og at det hjelper deg å ta valg som er gode for deg. Også når du opplever vanskelige følelser.

Gratis VIDEOER med vaneteknikker!

Lær hvordan du både kommer i gang med bedre vaner OG fortsetter med dem til du får gode og varige resultater!

Vis meg videoene

Få med deg nye innlegg!

Skriv navn og e-post, så får du beskjed om nye innlegg.