Jeg har jobbet med trening, kosthold og livsstilsendring i snart 20 år. Men kundene mine har aldri fått så bra resultater som nå. I dette innlegget kan du lese om hvordan jeg jobber og hvorfor det fungerer! Du får også en del tips om hva som skal til for å lykkes med livsstilsendring!
NB! Innlegget er ganske langt. Bla deg nedover og se på overskriftene for å finne det som er nyttigst for deg.
I samtalene bruker jeg motiverende intervju; en samtalemetode som brukes mye i endringsarbeide. Og som har dokumentert effekt.
Målet er å få kunden til å reflektere over hva som er viktig og selv finne gode løsninger. Det gir større indre motivasjon og bedre eierskap til målene, enn at jeg som "ekspert" forteller dem hva de bør gjøre.
Hvordan jeg bruker MI i ulike faser og hva jeg spør om, kan du lese mer om lenger ned.
For å lykkes med endringer, er det viktig å ha fokus på målene hver dag.
Derfor gir jeg kundene tilgang til en app/nettside der de registrerer hva de får til (måloppnåelse) og reflekterer over hvordan det går.
Noen gjør dette hver dag. Andre skriver en oppsummering en gang i uken.
Bruken av nettportalen gjør at kundene...
For å lykkes må kunden 1) komme i gang på en enkel måte 2) oppleve mestring og fremgang de første ukene og 3) holde på så lenge at hen finner en bærekraftig livsstil (6-12 mnd)
Alle som kommer til meg er motivert.
De har mange gode grunner til å gjøre endringer. De vil få det bedre!
Likevel har de ikke kommet i gang.
Årsaken er enten at de ikke vet hva de skal gjøre, er usikre på om de kan få det til og/eller venter på den perfekte tiden. For å senke terskelen for å starte, er det nødvendig å fjerne disse barrierene.
En del er handlingslammet fordi det er så mange motstridende meninger der ute. De vet ikke hva slags opplegg de skal satse på.
"Hva er det egentlig som fungerer!??"
Da er det en befrielse når de får høre at de har flere valgmuligheter enn de trodde.
"Mener du at jeg ikke må spise frokost?"
"Trenger jeg ikke spise hver 3.time for å holde forbrenningen i gang?"
"Kan jeg virkelig gå ned i vekt ved å spise alle typer mat? Må jeg ikke følge en restriktiv diett?"
"Sier du at jeg ikke trenger å trene beinhardt for å komme i form?"
Å avlive myter gjør at kundene ser muligheter der de før så begrensninger. De skjønner at det ikke er nødvendig å følge regler, "oppskrifter" eller "programmer", men at de istedet kan spise og trene på en måte som passer for dem, og som de trives med.
Noen trenger å få oppklart misforståelser.
Men de fleste vet allerede hva de burde spise og hvordan de kan trene. De har nok kunnskap. Kan alt om kalorier og har drøssevis sunne oppskrifter og treningsprogrammer.
Utfordringen er å få satt det ut i livet.
Årsaken er at de er usikre på om de kan få det til.
Det er veldig forståelig.
Mange har jo prøvd før. Utallige ganger. Gått ned i vekt og opp igjen. Startet å trene og sluttet igjen. Fått det til i perioder, men ikke over tid.
"Hva er vitsen med å prøve igjen, hvis jeg uansett mislykkes?"
Grunnen til at de har mislyktes før, er at de har vært på restriktive slankekurer eller fulgt altfor krevende treningsprogrammer. De har, forståelig nok, latt seg friste av raske resultater. Så har de opplevd at det de holdt på med var umulig å fortsette med som en livsstil.
For å overvinne tvilen, er det viktig at de starter med suksesserfaringer (se lenger ned)
"Når jeg bare blir ferdig med X, Y eller Z...når ting roer seg litt...DA skal jeg sette i gang!"
Mange venter på tiden der det passer bedre å starte. Men den tiden kommer aldri, for livet er alltid travelt. I større eller mindre grad.
Tanken om at "tiden må være perfekt" henger sammen med en forestilling om at man må legge om hele livet for å få resultater. Slik er det naturligvis ikke (se lenger ned).
Nøkkelen til å overvinne de tre barrierene er at kunden...
Med en god startsamtale og tilbakemelding på nett, sier alle at det var lettere å komme i gang enn de hadde sett for seg. Terskelen ble lavere i det de gikk over den.
Jeg spør...
Så godt som alle har gode svar og forslag til hva de vil endre på.
Jeg trenger ikke gi dem råd eller servere "ekspertoppskrifter".
I startsamtalen blir vi enige om hva kunden skal ha som mål å gjøre fremover. Det er kunden som velger målene; det gir større eierskap!
Typiske mål er å...
Det er viktig at målene er realistiske, slik at kunden får suksesserfaringer i starten. Det gir motivasjon til å fortsette.
"Hvor sikker er du på å nå disse målene den neste uken?"
"Hva er det som gjør deg så sikker?"
Slike spørsmål gir kunden mulighet til å "snakke opp" sin egen tro på å få det til.
Etter samtalen sender jeg en skriftlig oppsummering til kunden. Jeg tror det bidrar til at hen føler seg sett og forstått.
Dagen etter ("Dag 1") registrerer kunden i nettportalen hva hen har fått til den dagen. Det gir ekstra press på å komme i gang, og jeg kan gi feedback og oppmuntring umiddelbart!
Absolutt alle kommer i gang etter startsamtalen.
Fase to er å holde fokus på målene hver dag.
Det skjer både gjennom dialog på nett og oppfølgingssamtaler.
Når kunden jobber med målene hver dag, tar hen bedre valg og overstyrer impulser og uvaner. Daglig fokus gir også bedre innsikt i egne utfordringer og mønstre - kunden oppdager hva hen må løse for å lykkes over tid ("jeg har aldri tenkt over at....").
Når jeg spør kunden om hvorfor hen lykkes så godt med endringene, er svaret ofte at "Jeg er mye mer bevisst". Det betyr bare at kunden tenker på målene sine, og tar valg i tråd med det, hver dag.
Jeg spør...
Kundene sier ofte at de blir mer motiverte etter en samtale.
Ikke fordi jeg har holdt en "motivasjonstale", men fordi jeg har stilt spørsmål som gjør at de "motiverer seg selv".
De blir mer oppmerksomme på hva de får til ("jeg er jo ganske flink!") og ser bedre hva som fungerer ("dette må jeg fortsette med!"). De finner også gode løsninger på utfordringer ("jeg vet hva jeg skal gjøre når..."). Resultatet er at de får større tro på seg selv ("dette får jeg jo faktisk til!"), og dermed er de klare for å fortsette å jobbe med endringer.
I starten ber jeg kunden sende meg daglig oppdatering i nettportalen, ved å svare på en oppgave.
Jeg vet at daglig registrering og refleksjon gir både motivasjon og læring. Og så skriver jeg noen kommentarer både for å gi støtte og for å vise at jeg følger med.
Mange opplever kontakten på nett som nyttig og motiverende!
"Det føles godt å bli passet litt på"
Utfordringen for de fleste er ikke å holde fokus i 4 uker. Det er å fortsette i 3 måneder, 6 måneder og 12 måneder.
For å lykkes med noe langsiktig, må kunden....
For å lykkes over tid, er det helt avgjørende at kunden kommer seg gjennom ulike faser.
I perioder går det på skinner.
Kunden får til mye!
Vekten går nedover!
Formen blir bedre!
Motivasjonen er på topp!
I slike perioder er det viktigste å løfte frem det som fungerer.
Hvorfor går det så bra nå?
Hvordan får du det til?
Hvordan føler du deg?
Hvilken fremgang legger du merke til?
Målet er å gjøre de gode periodene så lange som mulig.
Det er ingen som opplever at det går på skinner hele tiden.
Noen ganger stopper det opp fordi livet skjer.
Stress på jobben.
Syke barn.
Syk selv.
Flytting.
Altfor mye som skjer.
Når kunden er stressa og sliten, er det vanskelig å holde tilstrekkelig fokus på gode helsevaner.
Andre ganger daler motivasjonen når fremgangen stopper opp, for eksempel i form av et vektplatå (en uunngåelig del av en langsiktig og varig vektnedgang).
Jeg ser gang på gang at de som IKKE gir opp i krevende perioder, er de som lykkes i det lange løp.
I slike perioder handler det om å fortsette med noe. Og ikke miste trua!
Hva får du fortsatt til?
Hva går bra selv om....?
Hva er mulig i denne perioden?
Hva kan du gjøre for å få mer overskudd? (søvn, stressmestring)
Hvordan unngår du å gi opp nå?
De som lykkes med varig livsstilsendring, fortsetter å jobbe med de gode vanene i 6-12 måneder. De har også en slik tidshorisont på samarbeidet med meg.
Etter flere måneder har kunden opplevd at...
"Jeg får det til i hverdagene!"
"Jeg får det til i feriene"
"Jeg får det til når det er jul og påske"
"Jeg får til å trene året rundt, uansett vær"
"Jeg kommer meg forbi vektplatåer"
"Jeg lar meg ikke stoppe av sykdom eller andre opphold"
"Jeg er en som får til noe som varer"
"Jeg er en som IKKE gir meg"
Alle sier at det er meningsløst å gå ned i vekt og opp igjen. Eller å trene bra i 4 uker, for så å slutte.
De vet at det er viktig å være tålmodig. Men det er ikke så lett å få til i praksis.
"Jeg synes vekten går så sakte nedover.."
"Nå har det stått stille i flere dager..."
"Kanskje jeg skal stramme inn litt for å få raskere resultater..."
En av mine viktigste oppgaver er å hjelpe dem å være tålmodige. Minne om at trivsel og solide vaner er viktigere enn raske resultater i et par uker. Og at det gjelder å fortsette selv om fremgangen kommer i rykk og napp.
Under ser du to vektgrafer som illustrerer varierende fremgang. Fordi kundene ikke ga opp når det gikk oppover og bortover, får de gode resultater i det lange løp!
Mange av kundene ønsker å gå ned i vekt. Og så godt som alle får det til. Enten det er 4 kilo eller 25 kilo.
Vel så viktig som et lavere tall på vekten, er det at mye går lettere når kroppen veier mindre. Det er morsommere å være aktiv, lettere å gå motbakker og lettere å henge med andre. Klær som er gjemt bort innerst i skapet passer igjen og bunaden kan brukes for første gang på årevis. Det gjør noe med selvfølelse og livskvalitet!
Mange opplever stor glede ved å bli mer fysisk aktive og få bedre styring på spisingen. De gode vanene gir trivsel og livskvalitet i seg selv!
I tillegg til de fysiske resultatene, opplever mange at det skjer viktige endringer mellom ørene. De får større tro på seg selv og blir mindre selvkritiske. De koser seg med bedre samvittighet og blir flinkere til å prioritere seg selv og sine behov. Det har de glede av på flere området i livet.
Noe av det som gleder meg aller mest, er uttalelser som...
"Jeg føler ikke at jeg er på slankekur"
"Denne måten kan jeg leve på"
"Jeg har funnet ut hva som fungerer for MEG!"
Under ser du eksempler på resultater.
PS. Jeg har også kunder som har andre mål en vektnedgang. For noen er det viktigste å få mer overskudd, bedre balanse mellom jobb og fritid, redusere stress eller bli i bedre fysisk form. Prinsippene for å lykkes med endringer er de samme.
Jeg har prøvd mye forskjellig både når det gjelder teknologi og innholdet i oppfølgingen.
Jeg har samtaler både på kontoret i Sandvika, gående ute og på video eller vanlig telefon. Alt fungerer veldig bra!
Fordelen med video/telefon er at jeg kan ha kunder i hele landet og jobbe fra hvor som helst. Både på kontoret, hjemme og på hytta.
Fordelen for kunden er at hen sparer tid på reise, og kan prate med meg både på jobb, hjemme med barn som sover eller på ferie.
Til videosamtaler bruker jeg Zoom. Kunden får en link som som opprettes automatisk i timebookingen min. Ved å trykke på linken, møter hen meg i en videochat. Fungerer veldig fint!
Til dialogen på nett bruker jeg en plattform som heter Coachaccountable. Jeg har testet drøssevis av slike, men det er den som fungerer best for meg.
Hovedgrunnen er at jeg kan fylle den med innholdet jeg ønsker, som kundenes individuelle mål, oppgaver og skjemaer. Det er også mulig å automatisere oppgaver, som at systemet sender kundene det skal svare på hver dag.
Fordi Coachaccountable sender meg rapporter om all aktivitet, er det lett å ha oversikt over alle kundene. Det gjør at jeg kan følge opp ganske mange kunder hver dag, uke og måned. Det gir mulighet til å være tett på, noe jeg ser fungerer for å hjelpe folk å lykkes!
Det er individuelt hvor tett dialog kundene trenger og ønsker.
De fleste har...
Jeg har ulike pakker der kunden betaler en månedspris som avhenger av hvor tett kontakt vi har.
Jeg ser at det er et poeng å ha jevnlig kontakt, hvis ikke mister vi den røde tråden i samarbeidet. Går det mer enn 3-4 uker mellom hver gang, så renner det fort ut i ingenting.
Nei, selvfølgelig ikke.
Det passer best for de som har et langsiktig fokus og ønsker å jobbe med endringer over tid. De som lykkes aller best har et samarbeid på minst 6 måneder.
Det egner seg ikke for de som er på jakt etter den siste quickfix`en eller mirakelkuren. Eller de som tenker at en ny kostplan eller et treningsprogram er alt de trenger for å lykkes.
Det er også noen som av ulike årsaker ikke får til å følge opp dialogen med meg. De avlyser samtaler og bruker ikke nettportalen. Da får de naturlig nok mindre ut av samarbeidet.
Siden jeg jobber uten støtte fra det offentlige, er det naturlig nok noen som ikke har råd til det jeg tilbyr. Jeg håper det i fremtiden er mulig å få støtte til langsiktig personlig oppfølging, da jeg mener mange trenger det. Men per i dag er det ikke slik (et samarbeid koster fra kr. 2000,- per måned).
Klikk under for å lese om mulighetene!